Regulaminy

Regulamin Rady Pedagogicznej Zespołu Szkół Publicznych w Łaszczówce.

Załącznik Nr 1
do uchwały Rady Pedagogicznej
nr 3/ 2008/2009z dnia 08.12.2008r.



REGULAMIN RADY PEDAGOGICZNEJ
ZESPOŁU SZKÓŁ PUBLICZNYCH W ŁASZCZÓWCE



PODSTAWY PRAWNE DZIAŁANIA RADY PEDAGOGICZNEJ.

1. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty – (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późniejszymi zmianami: 2004/273/2703, 281/2781, 2005/17/141, 94/788, 122/1020, 131/1091, 167/1400, 249/2104, 2006/144/1043, 208/1532, 227/1658, 2007/42/273, 80/542, 115/791, 120/818, 180/1280, 181/1292, 2008/70/416, 145/917 );
2. rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 12 lutego 2002 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. z 2002r. Nr 15, poz. 142 ze zmianami: 2002/137/1155, 2003/39/337, 116/1093, 2004/43/393, 2005/30/252, 2008/72/420);
3. rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. z 2001r. Nr 61, poz. 624 ze zmianami: 2002/10/96, 2003/146/1416, 2004/66/606, 2005/10/75, 2007/35/222);
4. rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 19 grudnia 2001 r. w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki (Dz. U. z 2001r. Nr 3, poz. 28);
5. rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki (Dz. U. z 2002r. Nr 56, poz. 506);
6. rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 18 kwietnia 2002 r. w sprawie organizacji roku szkolnego (Dz. U. z 2002r. nr 46, poz. 432 ze zm.);
7. rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 grudnia 2003 r. w sprawie dopuszczalnych form realizacji czwartej godziny obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego (Dz. U. z 2003r. Nr 217, poz. 2128)
8. rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 5 lutego 2004 r. w sprawie dopuszczenia do użytku szkolnego programów wychowania przedszkolnego, programów nauczania i podręczników oraz cofania dopuszczenia (Dz. U. z 2004r. Nr 25, poz. 220);
9. rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 20 lutego 2004 r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do szkół publicznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych (Dz. U. Nr 26, poz. 232);
10. rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 14 czerwca 2005 r. w sprawie stypendiów Prezesa Rady Ministrów, ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania oraz ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego (Dz. U. Nr 105, poz. 890);
11. rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. z 2007r.Nr 83, poz. 562 ze zmianami: 2007/130/906, 2008/3/9, 2008/178/1097).



ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE.

§1.
1. Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły realizującym zadania statutowe Zespołu Szkół Publicznych w Łaszczówce, działającym w oparciu o przepisy ustawy o systemie oświaty (tekst jednolity - Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późniejszymi zmianami).
2. Ilekroć w regulaminie jest mowa bez określenia o:
1) szkole - należy rozumieć Zespół Szkół Publicznych w Łaszczówce,
2) statucie - należy rozumieć Statut Zespołu Szkół Publicznych w Łaszczówce,
3) dyrektorze - należy rozumieć Dyrektora Zespołu Szkół Publicznych w Łaszczówce,
4) radzie - należy rozumieć Radę Pedagogiczną Zespołu Szkół Publicznych w Łaszczówce,
5) przewodniczącym - należy rozumieć przewodniczącego rady pedagogicznej,
6) zespole - należy rozumieć odpowiedni zespół zadaniowy rady pedagogicznej,
7) komisji - należy rozumieć komisję rady pedagogicznej,
8) regulaminie - należy rozumieć niniejszy Regulamin Rady Pedagogicznej Zespołu Szkół Publicznych w Łaszczówce.

§2.
1. W skład rady wchodzą :
1) Dyrektor, jako przewodniczący,
2) Nauczyciele zatrudnieni w szkole jako jej członkowie.
2. W zebraniach rady, mogą także brać udział z głosem doradczym, osoby zaproszone przez jej przewodniczącego, za zgodą lub na wniosek rady.
3. Udział w posiedzeniach rady, po uprzednim powiadomieniu dyrektora szkoły, biorą przedstawiciele kuratora oświaty, sprawujący nadzór pedagogiczny nad szkołą.

§3.
Rada wykonuje swoje zadania i realizuje swoje uprawnienia, na zebraniach plenarnych, oraz, poprzez działania komisji i zespołów zadaniowych. Komisje i zespoły mają charakter ciał opiniujących i doradczych w radzie pedagogicznej. Opracowują materiały, przygotowują treść dokumentów rady ( w szczególności uchwał i wniosków), prowadzą dokumentację podejmowanych działań.

§4.
Struktura rady pedagogicznej.
1. Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor szkoły.
2. W skład rady pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole, w tym – nauczyciele pracujący w szkole filialnej w Rudzie Wołoskiej.
3. Rada powołuje ze swojego składu następujące komisje i zespoły zadaniowe:
1) Zespół do planowania pracy i badania efektów, na I etapie edukacyjnym;
2) Zespół do planowania pracy i badania efektów, na II etapie edukacyjnym;
3) Zespół do planowania pracy i badania efektów, na III etapie edukacyjnym;
4) Zespół wychowawczy;
5) powoływane doraźnie komisje: skrutacyjna i wniosków.
4. Skład zespołów wyłaniany jest na posiedzeniach plenarnych rady, zatwierdzany zwykłą większością głosów.
5. Przewodniczący zespołu (komisji), wybierany jest przez jego członków i spośród nich, za zgodą przewodniczącego rady.
6. Pracą zespołów i komisji kierują ich przewodniczący.
7. W skład zespołu, na zaproszenie jego przewodniczącego mogą – z głosem doradczym –wchodzić osoby, nie będące członkami rady.
8. Rada pedagogiczna powołuje ze swojego grona, Szkolnego Koordynatora ds. Bezpieczeństwa, który koordynuje działania nauczycieli i wychowawców w dziedzinie bezpieczeństwa, współpracuje z zespołem wychowawczym, instytucjami zewnętrznymi, oraz wszystkimi organami szkoły.
9. Funkcja koordynatora, jest w pracach rady pedagogicznej, funkcją równorzędną do funkcji przewodniczącego zespołu zadaniowego.
10. Rada pedagogiczna (w miarę potrzeby), ma możliwość powołania innych komisji bądź zespołów, o ile ich cele i działania, służą realizacji zadań statutowych szkoły.

§5.
Zebrania rady pedagogicznej oraz jej zespołów i komisji, odbywają się zawsze w czasie wolnym od zajęć dydaktycznych.

§6.
1. Uczestniczenie w pracach rady, jest obowiązkiem każdego jej członka.
2. O niemożności wzięcia udziału w posiedzeniu z powodów usprawiedliwionych, członek Rady Pedagogicznej, zobowiązany jest powiadomić przewodniczącego, (w miarę możliwości) przed terminem jej odbycia, oraz przedstawić odpowiednie zaświadczenie. W sytuacjach wyjątkowych, nauczyciel nie uczestniczy w posiedzeniu, bądź innych czynnościach związanych z wypełnianiem obowiązków członka rady pedagogicznej, po uzyskaniu zwolnienia od przewodniczącego rady pedagogicznej.

§7.
Członkowie rady pedagogicznej, mają prawo do wypowiadania własnej opinii na każdy omawiany temat, w porządku ustalonym przez przewodniczącego.

§8.
Uchwały podjęte przez radę pedagogiczną, obowiązują wszystkich jej członków, niezależnie od ich indywidualnych głosowań, bądź opinii.

§9.
Nauczyciele są zobowiązani do utrzymania w tajemnicy spraw, które w jakikolwiek sposób mogą naruszać dobro osobiste uczniów, ich rodziców, nauczycieli lub innych pracowników szkoły.

ROZDZIAŁ II
SZCZEGÓŁOWE ZASADY DZIAŁANIA RADY PEDAGOGICZNEJ.

§10.
1. Zebrania Rady Pedagogicznej zwoływane są przez przewodniczącego, w trybie zarządzenia dyrektor, publikowanego na tablicy ogłoszeń w terminie 7 dni przed datą posiedzenia. Zarządzenie określa: godzinę rozpoczęcia, miejsca oraz projekt porządku obrad.
2. W przypadkach nadzwyczajnych, dopuszcza się zwołanie zebrania rady z 2–dniowym terminem uprzedzenia, z tym, że informacja o zebraniu przekazywana jest osobiście bądź telefonicznie, osobom, których plan zajęć uniemożliwia zapoznanie się z zarządzeniem opublikowanym na tablicy ogłoszeń.
3. Za przygotowanie, planowanego zebrania Rady Pedagogicznej, odpowiada jej przewodniczący, oraz, w zakresie swojej odpowiedzialności, przewodniczący zespołów zadaniowych.
§11.
Kompetencje Rady Pedagogicznej.
1. Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
1) opracowanie i - po uzyskaniu opinii Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego - uchwalenie Statut Zespołu Szkół Publicznych (lub dokonanie zmian w statucie);
2) przygotowanie i zatwierdzenie planu pracy szkoły a także, szkolnego zestawu programów nauczania i szkolnego zestawu podręczników, które ustala, w drodze uchwały, po zasięgnięciu opinii rady rodziców;
3) podejmowanie uchwał w sprawie zatwierdzenia wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
4) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych,
5) opracowywanie i podejmowanie uchwał w sprawie zatwierdzenia regulaminu własnej działalności, bądź zmian w tym regulaminie;
6) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli;
2. Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
1) organizację pracy zespołu szkół
2) tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
3) projekt planu finansowego zespołu szkół,
4) wnioski dyrektora o przyznanie nagród odznaczeń i wyróżnień,
5) opiniuje propozycje dyrektora zespołu szkół w sprawie przydziału nauczycielom stałych prac w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz, dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych opiekuńczych i wychowawczych,
6) po wystąpieniu przez organ prowadzący szkołę wydaje opinię w sprawie zamierzonego powierzenia stanowiska dyrektora szkoły
7) wnioskuje we wszystkich, istotnych ze względów organizacyjno-porządkowych, sprawach dotyczących zespołu szkół.

§12.
Rada Pedagogiczna, swoje opinie i stanowiska wyraża zawsze w formie uchwały.

§13.
1. Uchwały Rady Pedagogicznej zapadają zwykłą większością głosów obecności co najmniej połowy członków rady.
1) uchwały podejmowane są w głosowaniu jawnym, realizowanym poprzez podniesienie ręki;
2) głosowanie tajne organizuje się w sprawach obsady stanowisk kierowniczych w szkole, delegowania przedstawicieli rady do składu komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na stanowisko dyrektora szkoły, głosowań w innych, szczególnych sprawach personalnych, w których zasadność przyjęcia takiego trybu, zostanie uznana przez radę;
3) aby przeprowadzić głosowanie tajne, rada każdorazowo wybiera trzyosobową komisję skrutacyjną.
2. Projekty uchwały w formie odrębnego dokumentu przygotowuje:
1) przewodniczący (upoważniony przez przewodniczącego członek rady), przewodniczący zespołów lub specjalnie powołana do tego celu komisja;
2) w przypadku projektów uchwał, które dotyczą dyrektora – tylko specjalnie do tego celu powołana uchwałą rady, komisja;
3) tekst uchwały zawiera:
a) tytuł uchwały (numer uchwały, organ który ją wydał, datę podjęcia i określenie przedmiotu uchwały);
b) podstawę prawną;
c) ujętą w kolejne paragrafy treść uchwały;
d) określone w tekście uchwały załączniki;
e) podpisy przewodniczącego oraz członków rady pedagogicznej.

§14.
Przewodniczący Rady Pedagogicznej wstrzymuje wykonanie podjętych uchwał jeśli ich treść jest niezgodna z przepisami prawa. Powiadamia o tym organ prowadzący i nadzór pedagogiczny.

§15.
Przyjmuje się następujące stałe terminy posiedzeń Rady Pedagogicznej w ciągu roku szkolnego:
1. Rady Plenarne:
1) Rada plenarna rozpoczynająca rok szkolny do 1 tygodnia przed rozpoczęciem roku szkolnego – wprowadzająca organizację nowego roku szkolnego.
2) Rada plenarna śródroczna – pierwszy tydzień II semestru lub ostatni tydzień I semestru, podsumowująca pracę szkoły za okres I semestru
3) Rada plenarna podsumowująca – pierwszy tydzień po zakończeniu roku szkolnego.
4) Plenarne posiedzenie rady pedagogicznej może być także zwołane w innym terminie, na wniosek:
a) organu sprawującego nadzór pedagogiczny,
b) organu prowadzącego,
c) 1/3 członków rady pedagogicznej (wniosek pisemny z podpisami wymaganej liczby członków,
d) z inicjatywy przewodniczącego rady.
2. Rady Klasyfikacyjne
1) Rada klasyfikacyjna śródroczna – ostatni tydzień I okresu / semestru nauki;
2) Rada klasyfikacyjna końcoworoczna – ostatni tydzień zajęć edukacyjnych w II okresie / semestrze nauki.
3. Rady Szkoleniowe
1) Rady szkoleniowe–tematyczna – zgodnie z harmonogramem przyjętym w planie wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli.
2) Rady analityczno–programujące (wrzesień / maj) związane z planowaniem pracy oraz analizą badania efektów pracy szkoły.
3) Rady szkoleniowo–problemowe – w każdym czasie, w związku z pojawiającymi się problemami, wymagającymi pogłębionej, wnikliwej dyskusji i rozwiązania przez radę pedagogiczną.

ROZDZIAŁ III.
DOKUMENTOWANIE POSIEDZEŃ RADY PEDAGOGICZNEJ.

§16.
1. Przyjmuje się następujący ramowy porządek obrad:
1) ustalenie ilości członków rady, poprzez własnoręczne podpisanie listy obecności, która – jako załącznik do protokółu – będzie przechowywana w dokumentacji Rady Pedagogicznej;
2) stwierdzenie prawomocności posiedzenia czy na sali znajduje się wymagane dla prawomocnych uchwał quorum oraz zapisanie nazwisk osób nieobecnych do protokółu.
3) przyjęcie porządku obrad;
4) o ile wymaga tego przyjęty porządek – wybór komisji pomocniczych (komisji skrutacyjnej, wniosków itp.);
5) realizacja porządku posiedzenia:
a) zatwierdzenie protokółu z poprzedniego zebrania, (wniesienie zmian);
b) omówienie projektów decyzji, stanowisk, opinii;
c) wysłuchanie sprawozdań przewodniczących komisji i zespołów (w tym sprawozdań z realizacji wniosków);
d) dyskusje i rekomendacje stosownych organów;
e) podjęcie odpowiednich uchwał w drodze głosowania;
f) uporządkowanie i przyjęcie wniosków;
6) omówienie tzw. spraw różnych – wymiana informacji, bieżące ustalenia i komunikaty;
7) podsumowanie i zakończenie obrad.
2. Zebrania rady, protokołowane są w księdze protokołów rady pedagogicznej. Posiedzenie protokołuje członek rady, wyznaczony na stałe bądź wskazany, przez przewodniczącego rady pedagogicznej. Protokołowanie zebrań rady pedagogicznej, traktowane jest jako przydział stałego zajęcia, w ramach wynagrodzenia zasadniczego nauczyciela.
3. Protokół podpisywany jest przez przewodniczącego i protokolanta oraz – w terminie wskazanym w §17 ust. 4 – przez pozostałych członków rady.

§17.
1. Protokół z zebrania Rady Pedagogicznej zawiera:
1) numer protokołu i datę zebrania,
2) listę obecności członków rady pedagogicznej,
3) stwierdzenie prawomocności posiedzenia,
4) przyjęty porządek zebrania,
5) przyjęcie protokołu z poprzedniego zebrania rady pedagogicznej,
6) sprawozdania z realizacji wniosków
7) przebieg zebrania, streszczenie wystąpień i dyskusji oraz zgłoszonych i uchwalonych wniosków,
8) numery i treść podjętych uchwał,
9) podpisy przewodniczącego protokolanta i członków rady pedagogicznej.
2. Zebrania Rady Pedagogicznej numeruje się cyframi arabskimi z początkiem każdego roku szkolnego ( np. 1/2008/2009).
3. Protokoły rady, sporządzane są w brudnopisie i przepisywane do księgi protokółów, w terminie - 7 dni po odbyciu posiedzenia.
4. Protokół rady, dostępny jest w sekretariacie szkoły do wglądu i podpisu, celem zapoznania się z jego treścią oraz, wniesieniem ewentualnych poprawek, po wskazanym w ust. 3, terminie. Każdy członek rady pedagogicznej ma prawo zgłosić uwagi/ sprostowania do treści protokołu, na piśmie, w terminie 14 dni od daty jego wyłożenia, tj. w terminie obowiązkowego zapoznania się z treścią oraz podpisania protokołu.
5. Poprawki do protokółu są składane w formie pisemnej do przewodniczącego i rozpatrywane na najbliższym posiedzeniu. Wniesione uwagi / sprostowania, protokołowane są w punkcie porządku obrad, jako zmiany do poprzedniego protokółu, po ich odczytaniu, uwzględnieniu i zatwierdzeniu przez radę.

§18.
1. Księga protokółów rady pedagogicznej, wraz z pozostałymi, podstawowymi jej dokumentami, przechowywana jest w gabinecie dyrektora szkoły, oraz udostępnia upoważnionym osobom, na terenie szkoły.
2. Opieczętowaną, przesznurowaną i podpisaną, przez dyrektora księgę, zaopatruje się w klauzulę: „Księga zawiera (...) stron. Strony ponumerowano i przesznurowano", oraz nazwę miejscowości i datę założenia księgi.
3. Księga protokołów rady pedagogicznej jest dokumentem wymagającym szczególnego traktowania i ochrony, w związku z czym, nie może być wynoszona poza budynek szkoły.

ROZDZIAŁ IV
POSTANOWIENIA KOŃCOWE.

§19.
1. Zmian w treści regulaminu dokonuje się z urzędu, w przypadku zmian obowiązującego prawa oraz, na uzasadniony wniosek członka rady pedagogicznej, w trybie i na zasadach właściwych dla jego uchwalenia.
2. Jeżeli liczba zmian w treści jest znaczna, przewodniczący zarządza opracowanie, a następnie ogłasza, tekst jednolity regulaminu.

§20.
Regulamin Rady Pedagogicznej Zespołu Szkół Publicznych w Łaszczówce, wchodzi w życie z dniem uchwalenia.


Przewodniczący Rady Pedagogicznej

…………………………………………………




Regulamin wprowadzono uchwałą nr 3/2008/2009 Rady Pedagogicznej z dnia 08.12.2008r.



Załączniki

Wiadomość powiązana z

Rejestr zmian

Data wytworzenia dokumentu: 08.12.2008r.
Dokument wytworzony przez: Rada Pedagogiczna
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 27 września 2010 08:39
Dokument wprowadzony do BIP przez: Józef Augustyniak
Ilość wyświetleń: 1123
29 września 2010 15:57 (Józef Augustyniak) - Dodanie załącznika [regulamin_dzialalnosci_rady_pedagogicznej.doc] do dokumentu.
28 września 2010 14:24 (Józef Augustyniak) - Zmiana danych dokumentu.
27 września 2010 08:39 (Józef Augustyniak) - Dodanie dokumentu.